zaterdag 26 februari 2011

De calicots van pa


Achterop deze foto staat in potlood October 1943. Met hoofdletter, en met een c. In het handschrift van mijn vader Jaap Bevers (1916-1993) zaliger nagedachtenis. In de vorige eeuw was hij gedurende zo'n kwart daarvan filmoperateur annex bedrijfsleider in de Roxy aan de Grote Markt, een van de twee bioscopen die Bergen op Zoom toen rijk was (de andere heette - óók een mooie naam! - Luxor). Aan hem heb ik niet alleen het leven maar tevens een voorliefde voor cinema en een sommigen bevreemdende kennis van filmgeschiedenis te danken. Het is niet voor niets dat ik Nuevo Cinema Paradiso zo'n mooie rolprent vind. Daarin herken ik de liefde waarmee pa 35-millimeterfilms monteerde. Ik zie hem zo nog voor me, daarmee bezig in die brandvrije (celluloid ontbrandt zeer gemakkelijk!) cabine. Even zo liefdevol denk ik terug aan de ogenblikken dat ik hem in zijn werkplaats achter de bioscoop, met ingang aan het Koningstraatje, in de weer zag met het vervaardigen van 'de borden' die hij maakte voor boven op 'de tekstbak'. Calicots heetten die in vakjargon. Ik dacht daaraan toen ik daar bladerend in de familiealbums een aantal foto's van tegenkwam die hij er ooit zelf van maakte. Zie: http://www.calicots.blogspot.com/